We hebben er allemaal wel eens te maken mee gehad: een telefoon die nét niet perfect is, of die gewoon vreselijk vervelend is omdat het niet werkt zoals je graag zou willen.

 

Telefoon loopt vast

Niets is vervelender dan een smartphone die voor even niks meer doet, net als jij een Netflix aflevering wilt gaan kijken, en je bent er al weer helemaal klaar mee.

Soms is er niks aan te doen, de ene telefoon is gewoon minder snel dan de andere. Waar je wel op kunt letten is dat je tabbladen wegswiped die je niet gebruikt, anders draaien er allerlei apps op de achtergrond die je telefoon vertragen. Het is ook handig om je telefoon eens in de zoveel tijd opnieuw aan te zetten, dan heeft ‘ie vervolgens weer een frisse start.

 

Slechte batterijduur

“Net had ik nog 100% en nu 46, huh?”. Je telefoon raakt snel leeg, daar wil je wat aan doen! In deze tijd kun je gewoon een stuk minder als je mini-computer het heeft begeven. Tip 1 is om een nieuwe telefoon of batterij te kopen als het echt niet meer vol te houden is, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Het scherm is de grootste energie-eter, zet daarom de helderheid laag en zet het scherm uit als je ‘m neerlegt. Daarnaast kun je de telefoon in vliegtuigstand zetten zodat er niet steeds word gezocht naar netwerken. Sommige telefoons hebben een spaarmodus, zet deze aan om nog langer door te kunnen.

In ieder geval is het handig om te zorgen dat de accuduur niet nog meer verslechterd, dit doe je onder andere door de originele of een gecertificeerde oplader en kabel te gebruiken. Verder kun je je smartphone batterij beter niet onder de 20% en boven de 80% laten komen, ook kun je beter af en toe je telefoon bijladen dan in 1x helemaal.

Beter voorkomen dan genezen maar een powerbank of oplader mee in de tas is nooit verkeerd, voor als deze tips niet genoeg zijn.

 

Slechte WIFI

Dit ligt vaak niet aan je smartphone zelf, maar is wel iets waar je je aan kan ergeren.

Meestal is de oorzaak dat het bereik slecht is, alles wat het signaal in de weg zit zorgt voor trager internet zoals muren, apparaten, plafonds en kasten. Je router wegwerken in de meterkast zodat dat lelijke ding niet in zicht is lijkt een goede oplossing, maar als je sneller draadloos internet wilt kan je de router beter centraal en in een open plek plaatsen.

Vooral als je in een flat woont kun je trage wifi hebben doordat buren hetzelfde kanaal gebruiken, om dit op te lossen kies je een kanaal uit dat het minst word gebruikt. Hoe je dat doet vind je op deze pagina, die overigens ook voor klanten van een andere provider van toepassing kan zijn, de instellingen van routers lijken veel op elkaar.

Een internetprovider levert vaak een goedkope modemrouter, als deze ook nog eens wat ouder is dan kan het best zijn dat deze eigenlijk niet meer zo geschikt is voor wat we tegenwoordig allemaal op het internet doen. Daarom kun je een nieuwe of 2e router kopen, zodat er boven ook goed internet is via de 2e router of je gebruikt ‘m als vervanger voor de bestaande router.

Als je een 2e router wilt gebruiken is het vaak een kwestie van kopen, de stekker er in doen en een internetkabel van je oude router naar je nieuwe router bevestigen. Bij gebruik als vervanging is het beste om de oude router in bridge modus te zetten, zo levert deze alleen internet via de kabel, zodat je nieuwe router het wifi deel kan overnemen. Deze nieuwe router hoeft helemaal niet duur te zijn, voor minder dan €50 kun je al een goede oplossing kopen, zoals de Archer serie van TP-Link.

 

Geen ruimte meer

Dagelijks de melding “opslagruimte vol” te zien krijgen is geen pretje, vaak is er wat aan te doen gelukkig.

Er zijn 2 opties: het opslaglimiet verhogen of ruimte vrijmaken.

Meer opslagruimte krijgen doe je door een SD kaartje in de telefoon te stoppen, je kunt hier de media van je smartphone op zetten en op sommige telefoons kun je er voor kiezen om alleen het kaartje te gebruiken voor opslag.

Ruimte vrijmaken kun je doen door media op de computer of cloud over te zetten en bestanden van je telefoon te verwijderen. Dit doe je op een Windows computer en Android telefoon als volgt: Leg je smartphone aan een kabel en doe de USB kant in de computer, op de telefoon komt er een melding, klik hier op en selecteer bestandsoverdracht. Ook zie je op de computer de vraag wat je met het apparaat wilt doen, selecteer mappen en bestanden bekijken. Nu opent verkenner en kun je op zoek naar de map waar media zich bevind, zoals “DCIM”, “Camera” of “Whatsapp Images”. Knip alle bestanden uit deze map en plak ze op een plek in je harde schijf. Voor een Apple apparaat kun je het beste kijken naar deze handleiding.

Het kan weinig schelen maar soms net genoeg, je kunt het cachegeheugen van je telefoon wissen. Hierdoor worden kleine bestanden die apps iets sneller maken verwijdert zonder dat je er last van hebt, dit kun je af en toe doen in de instellingen van je telefoon. Hoe je te werk gaat voor Android lees je hier en voor een iPhone tutorial kun je hier terecht.

 

Functionaliteiten stoppen met werken

Het komt wel eens voor dat het een en ander niet meer werkt, dit kan een beschadiging zijn in de software van je telefoon of een probleem aan de fysieke onderdelen. Aan het eerste kun je zelf een poging wagen om het op te lossen. Een voorbeeld van zo’n probleem is dat je geen geluid hoort als je met iemand aan het bellen bent.

Door de telefoon naar fabrieksinstellingen te zetten voor je een reset uit zodat de telefoonsoftware weer is zoals je ‘m kreeg. We adviseren dit alleen te doen als het echt moet, omdat je bestanden ook verloren gaan. Als je dingen wilt bewaren moet je dus een kopie maken van alle bestanden en deze op een computer of bijvoorbeeld Google Drive zetten.

Maak dus ten alle tijden een kopie naar een andere plek van de bestanden die je wilt bewaren!
Voor Android lees je hier de uitleg om ‘m te resetten, en voor Apple vind je dit hier.

 

Mocht je iets anders ervaren, dan is Google je beste vriend.
En denk er aan: geduld is een schone zaak.